Victoria Wasner

Victoria Wasner
Dr.
Frohburgstrasse 3
6002 Luzern
victoria.wasner@phlu.ch

Funktionen an der PH Luzern

  • Projektmitarbeiterin am Institut für Fachdidaktik der Sprachen und Bildungslinguistik
  • Projektleiterin und Projektmitarbeiterin am Institut MINT und Fachdidaktik Nachhaltigkeit
  • Dozentin Global Issues Teaching
  • Dozentin Englisch (Brush-up course)

Weitere Funktionen und Tätigkeiten

  • Dozentin Fachdidaktik Englisch, PH Thurgau
  • Dozentin Business English, FFHS
  • Lehrbeauftragte für interkulturelle Kommunikation, HSLU Wirtschaft

Arbeits- und Beratungsschwerpunkte / Expertise

Fremdsprachendidaktik und Sprachwissenschaften

Service Learning und Global Citizenship Education

Interkulturelle und internationale Bildung 

Practitioner Inquiry / Aktionsforschung / Professionsentwicklung 


Aus- und Weiterbildung

  • 2013 - 2019
    Doctor of Education (EdD), Durham Universtiy, GB
  • 2005 - 2008
    Master of Arts Teaching and Learning, University of Nottingham, GB
  • 2001 - 2002
    Lehrdiplom zur Sprachlehrperson (Sek I und II), Lancaster University, GB
  • 1996 - 2000
    Bachelor of Arts Germanistik und Slawistik, The University of Sheffield, GB
  • 1994 - 1996
    Matura (A-levels): Deutsch, Englisch, Geschichte, Russisch, Blackpool Sixth Form College, GB

Publikationen

Wasner, V. (2020). Who cares? Teacher voice in pedagogical relationships. Mentors Matter, CollectivEd, 2020. 37-45.

Wasner, V. (2016). Critical service learning: A participatory pedagogical approach to global citizenship and international mindedness. Journal of Research in International Education, 2016. 238-252.

Wasner, V. (2019). Inquiring together: student and teacher collaboration through a ‘Change-Makers’ CAS project. International School Magazine.

Wasner, V. (2015). Giving real meaning to service learning. International School Magazine.

Wasner, V. (2025). Towards new narratives of Africa and Europe: using a design thinking approach as a framework for collaborative teacher enquiry within a Swiss and Cameroonian context. 9th International Academic Conference on Education, IAC Education, Pädagogische Hochschule Zürich, 04.07.2025 bis 06.07.2025.

Krompák, E., Wasner, V. & Bakii, L. (2025). Multimodal, multilingual and digital practices among Swiss Youth. SGBF-Kongress 2025, SGBF/SGL, Pädagogische Hochschule Luzern, 02.07.2025 bis 04.07.2025.

Wasner, V. & Schmid, F. (2025). A pedagogy of and through diversity: Critical Service Learning (CSL) für globales Lernen und Lehren in der (internationalen) Lehrer:innenbildung. SGBF-Kongress 2025, SGBF/SGL, Pädagogische Hochschule Luzern, 02.07.2025 bis 04.07.2025.

Wasner, V. (2025). Third mission of higher education and transformative learning. Orienting Curriculum around Sustainability, Franklin University Switzerland, Green Office, Franklin University Switzerland, Green Office, Lugano, 25.04.2025.

Wasner, V. (2025). Service learning as a transformative pedagogy for sustainability. Orienting Curriculum around Sustainability, Franklin University Switzerland, Green Office, Franklin University Switzerland, Green Office, Lugano, 25.04.2025.

Wasner, V. (2022). Re-framing service learning: an asset-based, participatory, transformational approach within a framework of CARE. Kooperationen zwischen Zivilgesellschaft und Hochschule, Netzwerk Service Learning an Schweizer Hochschulen (benedu), Online, 28.10.2022.


Projekte

How should we teach about Africa in Europe and about Europe in Africa?

Details

The University of Teacher Education Lucerne is part of the new Horizon Europe research project «Strategies to strengthen European linguistic capital in a globalised world (MultiLX)» that examines language policy and practice in digital, multilingual Europe.

Details

spacer