Brigitte Kürsteiner

Brigitte Kürsteiner
Dr. phil.


brigitte.kuersteiner@phlu.ch

Funktionen an der PH Luzern

  • University lecturer in Social Geography, Department of Geography

Weitere Funktionen und Tätigkeiten

  • Lecturer
  • Project Manager
  • Research and Development

Arbeits- und Beratungsschwerpunkte / Expertise

  • Study abroad learning processes as global-topological spaces of learning
  • Coaching strategies for study abroad students
  • Internationalization of Higher Education
  • Transculturality
  • International Teacher Exchange
  • International Education
  • Research and Development
    • Fields:
      - African-European cooperation in education
      - Critical textbook analysis of geography teaching about Africa
    • - Study abroad learning processes 
      - Education for Sustainable Development
      - International education
    • - Relational Internationalisation 
      - Socio-spatial learning
      - New Materialism/Posthumanism
      - Posthumanist Pedagogies
    • Main Methods:
      - Social Network Analysis
      - Experience Sampling Method
      - Qualitative Interviews (Grounded Theory, Focused Interviews, Photo-Interviews)
      - Cultural probes
      - Intensive and topological thinking
      - Smooth spaces

Aus- und Weiterbildung

  • 2022
    Dr. phil., University of Fribourg, Switzerland
  • 2014
    MAS Intercultural Communication, Università della Svizzera Italiana, Switzerland
  • 2000
    Master of Science in Geography, University of Berne, Switzerland

Berufliche Tätigkeiten

  • Lecturer in social geography, focus on Africa
  • Lecturer of modules on global issues teaching and education for sustainable development
  • Memer of Expert Group of International Higher Education, Swissuniversities
  • Member of International Relations of Universities of Teacher Education, Kammer PH
  • Member of Cluster of Cooperation East Afica and the Horn, Swissuniversities

Publikationen

Grob, R. & Kürsteiner, B. (2023). Mit digitaler Lehrkooperation zu einem kritischen Umgang mit Stereotypen im Geographieunterricht. GeoAgenda,(2), 32-35.

Kürsteiner, B. (2022). Entwicklungen der internationalisierten Lehrpersonenbildung in der Schweiz: Von der «Ausländerpädagogik» zu Internationalisierungstopologien. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung BzL, 40(3), 450-466.

Kürsteiner, B. & Rinaldi, S. (2019). Reconfiguration of Values : Posthumanist Approaches to Education for Sustainable Development in Higher Education. VSH-Bulletin, 45(2), 24-32.

Kürsteiner, B. (2017). Internationalisierung in globalisierten Bildungsräumen: Mobilität im Lichte der Assemblage Theory. Journal für LehrerInnenbildung, 17(4), 8-16.

Grob, R. & Kürsteiner, B. (2023). Digital Skills International: Kooperative Hochschullehre zu Stereotypen im Geographieunterricht. In M. Boeckler, R. Pütz & T. Straube (Hrsg.), Deutscher Kongress für Geographie 2023: Sitzungsübersicht (S. 1-1). Frankfurt a.M.: Goethe-Universität Frankfurt.

Kürsteiner, B. (2016). Educational Visions as Cultural Processes: Student Exchange as a Form of Sustainable Internationalization. In B. Kürsteiner, L. Bleichenbacher, R. Frehner & A.-M. Kolde (Eds.), Teacher Education in the 21st Century (pp. 263-283). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars.

Kürsteiner, B. (2022). Student learning abroad: A socio-material analysis of learning processes of teacher education students abroad. Dissertation. Universität Freiburg.

Kürsteiner, B., Vogler, E. & Rempfler, A. (2020). Sustainable Cocoa Production. Teaching Material, Part 2. (pp. 92-125). Luzern:

Vogler, E., Rempfler, A. & Kürsteiner, B. (2020). Sustainable Cocoa Production. Teaching Material, Part 1. (pp. 1-91). Luzern:

Kürsteiner, B. & Rinaldi, S. (2018). Mutational learning – a posthumanist toolbox for designing teaching and learning for sustainable development in the XXIst century. A reader for students of global education, education for sustainable development and posthumanist pedagogies. Luzern:

Grob, R. & Kürsteiner, B. (2023). Digital Skills International: Kooperative Hochschullehre zu Stereotypen im Geographieunterricht. Deutscher Kongress für Geographie 2023, Frankfurt, 19.09.2023 bis 22.09.2023.

Kürsteiner, B. & Rempfler, A. (2022). Lebenswelt, Schule, Wissenschaft: Ein transdisziplinäres und internationales Fachdidaktikprojekt. 5. Tagung Fachdidaktiken, swissuniversities, Locarno, 08.04.2022.

Rinaldi, S. & Kürsteiner, B. (2022). Relational Citizens-in-Becoming - Theoretical Considerations about the Concept of the «Environmental Citizen» from a Posthumanist Perspective. 11th World Environmental Education Congress. Building Bridges in Times of Climate Urgency, Prague, 14.03.2022 bis 18.03.2022.

Rinaldi, S. & Kürsteiner, B. (2019). Mobilities of Education in North-South Partnerships for Global Learning. 30th Annual European Association of International Education Conference, European Association of International Education, Genf, 11.09.2019 bis 14.10.2019.

Kürsteiner, B. & Rinaldi, S. (2019). Materialising Global Education: Using new materialist theory in research and practice. Angel Conference - Academic Network on Global Education and Learning 2019, University College London, Development Education Research Centre, London, 09.05.2019 bis 10.05.2019.

Kürsteiner, B. (2018). Posthuman pedagogy: Basics of a new critical approach to teaching and learning. III Ciclo de debates O Rural e o Urbano, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, Brazil, 12.11.2018 bis 15.11.2018.

Kürsteiner, B. & Rinaldi, S. (2018). New theories for education for sustainable development: what can they deliver? 15-ième colloque international de l'Association Française d'Education Comparée et des Echanges, Association Française d'Education Comparée et des Echanges, Yaoundé, Cameroon, 01.11.2018 bis 02.11.2018.

Kürsteiner, B. (2017). Translokales sozial-räumliches Lernen als Zugang zur Bildung für nachhaltige Entwicklung. Bildung und Erziehung im Kontext globaler Transformationen, Universität Bayreuth, Bayreuth, 23.03.2017 bis 24.03.2017.

Kürsteiner, B. & Rinaldi, S. (2017). Translokales sozial-räumliches Lernen als Zugang zur Bildung für nachhaltige Entwicklung. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Bayreuth, Deutschland, 23.03.2017 bis 24.03.2017.


Projekte

Digitale und «interkulturelle Kompetenzen» gehören in zunehmend digitalisierten, «multikulturellen» und globalisierten Gesellschaften zu denjenigen Schlüsselkompetenzen, die auch durch Hochschulen gezielt gefördert werden sollten.

Details

How should we teach about Africa in Europe and about Europe in Africa?

Details

Bildung ist heute zu einem hohen Grad globalisiert. Welchen Mehrwert generieren unter diesen Umständen Mobilitätsprogramme in der LehrerInnenbildung? Wie verändern sich die Perspektiven mobiler Studierender in Bezug auf globale Zusammenhänge?

Details

SAS4SD brings together expertise from Swiss, Ghanaian, and Cameroonian institutions to collectively develop and implement science curricula that links theory to practice and raises awareness about the need for sustainable development.

Details

Rising enhancement and political instrumentalisation of the dichotomies global-local and globalisation-nationalism necessitate a rethinking of concepts of global learning. How can global learning contribute to the challenge of socio-political reorientation?

Details

Bedeutende Errungenschaften

Kürsteiner, Brigitte. Member. (2022). Swiss Society for African Studies SSAS.

Kürsteiner, Brigitte. Active member. (2021-2023). Vertreterin der ExpertInnengruppe Internationalisierung von Hochschulen bei der Delegation Internationalisierung, Swissuniversities.

Kürsteiner, Brigitte. Active member. (2021). Cluster of Cooperation East Africa and the Horn, Swissuniversities.

Kürsteiner, Brigitte. Active member. (2021). ExpertInnengruppe Internationalisierung von Hochschulen, Swissuniversities.

Kürsteiner, Brigitte. Representative of PH Luzern. (2013). International Relations Universities of Teacher Education (IRUTE).

Kürsteiner, Brigitte. Member. (2013). European Association of International Higher Education (EAIE).


spacer